.....:::::
STRONA GŁÓWNA - AKTUALNOŚCI :::::.....
PROGRAM PROFILAKTYCZNY
I. Wstęp
Zrozumienie postaw i zachowania się innych
ludzi jest złożonym zagadnieniem, a przecież konieczne jest dla uzyskania
pomyślnych wyników w nauczaniu. Trudno jest nieraz zrozumieć zachowanie się
dzieci, ale jeszcze trudniejsze zadanie mają dzieci, gdy chcą zrozumieć
dorosłych.
Przedstawiony
program profilaktyki ma na celu kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego
stylu życia bez potrzeby stosowania agresji i używek, kształtowanie
umiejętności życiowych, jak również zapobiegania sytuacjom i zachowaniom
problemowym w szkole. Wskazuje na budowanie porozumienia szkoła – dom –
środowisko, ich wspólnej aktywności wychowawczej i partnerstwa w podejmowaniu
działań i decyzji wychowawczych przeciw agresji dziecięcej i uzależnieniom.
Poniższy
program profilaktyczny:
·
uzupełnia program wychowawczy szkoły
·
odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole,
klasie szkolnej i środowisku
·
ma przemyślany plan (został opracowany w oparciu o analizę ankiet
prowadzonych przez szkołę i potrzeby szkoły)
·
formy i sposoby działań zakresu profilaktyki pierwszorzędowej
dostosowane są do wieku uczniów
·
zawiera jasno określone zasady i formy współpracy wychowawczej z
rodzicami
·
uwzględnia predyspozycje do
prowadzenia zajęć wychowawczych oraz sugestie rodziców
·
zawiera cele i założenia programu wychowania do życia w rodzinie
·
został przedstawiony rodzicom do zaopiniowania i akceptacji wraz z
zaproszeniem do aktywnego włączenia się w realizację zadań.
PODSTAWA PRAWNA DO WPROWADZENIA DZIAŁAŃ
PROFILAKTYCZNYCH W RAMACH SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
1.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72.
2.
Konwencja o Prawach Dziecka - art..3, art. 19, art.
33.
3.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr67, poz. 329 z późniejszymi zmianami).
4.
Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458).
5.
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz
publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002 r., poz.96).
6.
Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści
dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i
odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej
oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego (DU. Nr 121 z 2002 r., poz. 1037).
7.
Program Ochrony Zdrowia Psychicznego.
8.
Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
9.
Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii.
10.
Krajowy
Program Zapobiegania Zakażeniom HIV.
II.
Założenia
szkolnego programu profilaktyki
·
aktywizacja i integracja uczniów przy realizacji wspólnych zamierzeń
·
rozwój aktywności uczniów poprzez udział w planowaniu, organizowaniu i
przygotowaniu imprez klasowych, szkolnych, wycieczek, wyjść itp.
·
podejmowanie działań na rzecz środowiska szkolnego poprzez udział w
pracach zainicjowanych przez samorząd uczniowski, współorganizowanie imprez
ogólnoszkolnych i charytatywnych
·
uczulanie na dostrzeganie potrzeb innych dzieci i dorosłych
·
włączanie w miarę możliwości rodziców do realizacji zadań wychowawczych
·
udział w konkursach, prezentowanie dorobku na forum szkoły i w
środowisku lokalnym
·
stworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań i uzdolnień
uczniów
·
dalsze diagnozowanie potrzeb uczniów i wspieranie ich indywidualnych
dążeń
·
dalsze monitorowanie zachowania i przeciwdziałanie niekorzystnym
zachowaniom.
KONSTRUKCJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
I
WSTĘP
II
ZAŁOŻENIA
SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
III
ODWOŁANIE
SIĘ DO ŚRODOWISKA, STATYSTYKA
IV
PRZEGLĄD
WIODĄCYCH TEORII NA TEMAT DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
V
CELE
PROGRAMU
VI
PRZEBIEG
REALIZACJI Z PODZIAŁEM NA ETAPY
VII
ZADANIA
PROFILAKTYCZNE NAUCZYCIELI . ZADANIA
PROFILAKTYCZNE WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH
VIII
ZADANIA PROFILAKTYCZNE
PEDAGOGA SZKOLNEGO
IX
METODY I
FORMY REALIZACJI
X SPODZIEWANE
EFEKTY
XI
UCZESTNICY PROGRAMU
XII PARTNERZY W
REALIZACJI PROGRAMU
XIII
ZAGROŻENIA I TRUDNOŚCI W
REALIZACJI PROGRAMU
XIV
EWALUACJA
III
Odwołanie
się do środowiska, statystyka.
Przegląd wiodących teorii na temat działań profilaktycznych.
Sporządzenie
niniejszego dokumentu wynika zarówno z wymogów formalno- prawnych jak i
obecnych potrzeb wychowawczych środowiska lokalnego. Analizując badania przeprowadzone wśród rodziców, nauczycieli
oraz uczniów stwierdzono, że istnieje ściśle określona grupa zachowań
niepożądanych (zagrożeń), którą należy się zająć w sposób przemyślany i
zorganizowany. Służyć temu mają
działania różnych grup ludzi, począwszy od nauczycieli, rodziców, samorządu
lokalnego, kościoła, policji skończywszy na samych uczniach. Koordynaty do tych
działań znalazły się w tym dokumencie, który w miarę rozwoju prac można
nowelizować w oparciu o nowe wnioski i doświadczenia.
Obecne podejście do profilaktyki, według W.B. Hansena,
nastawione jest na stosowanie strategii takich jak: przekonania normatywne,
zaangażowanie osobiste, wartości, umiejętności odmawiania, alternatywy,
informacje o konsekwencjach, umiejętność stanowienia celów, umiejętność
podejmowania decyzji, poczucie wartości, umiejętność radzenia sobie ze stresem,
umiejętność pomagania, umiejętności życiowe. Zmiany w ujęciu profilaktyki
związane są również z szerszym uwzględnieniem promocji zdrowia. Ważnym jest, by
oprócz przekazywania wiedzy o środkach psychoaktywnych i skutkach ich
oddziaływań, kształtować prawidłowe postawy życiowe, umiejętności społeczne i
przekazywać odpowiedni system norm. Według K. Ostaszewskiego występują różne
modele podejścia do wczesnej profilaktyki:
Model oświaty zdrowotnej (tradycyjny) - przekazuje
informacje o substancjach uzależniających i skutkach ich zażywania, a więc
opiera się o procesy poznawcze. Wiedza przekazywana jest w trzech wariantach:
1) edukacja w zakresie działania środków psychoaktywnych; 2) informacje
odstraszające; eksponowanie, wyolbrzymianie konsekwencji używania tych
substancji, 3) konkretne relacje osób uzależnionych. Formy przekazu w tym
modelu to prelekcje, pogadanki, filmy, ulotki, plakaty.
·
Model edukacji humanistycznej - wszelkie działania
zmierzające do prawidłowego kształtowania osobowości. Formy pracy:
psychologiczne gry i zabawy, praca w małych grupach, dyskusje.
·
Model edukacji społecznej (wpływów społecznych) -
podstawowym założeniem w tym modelu jest, że środowisko jest dla jednostki
źródłem przykładów do naśladowania, kar i nagród oraz wywiera presję. Dlatego
też koncentrujemy się na uczeniu jednostki rozpoznawania zagrożeń oraz radzenia
sobie z niekorzystnymi wpływami. Ważna jest umiejętność odmawiania.
·
Model edukacji w zakresie umiejętności życiowych -
działania profilaktyczne są próbą integracji trzech w/w modeli; przekazywanie
wiadomości na temat środków uzależniających, wpływów społecznych skłaniających
do ich zażywania oraz uczenie zaspokajania potrzeb bez pomocy tych substancji.
·
Model form alternatywnych - proponuje naukę
atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu; rozwijanie zainteresowań, hobby co
stanowi alternatywę dla środków psychoaktywnych.
·
Model promocji zdrowia - zgodnie z definicją zdrowia
według Światowej Organizacji Zdrowia postrzega zdrowie jako całość w jego
fizycznym, psychicznym, duchowym i społecznym wymiarze.
Budując
szkolny program profilaktyczny wzięto pod uwagę wszystkie wyżej wymienione
podejścia i modele profilaktyczne. Stało się tak dlatego, iż pomijając jedną ze
sfer zagadnieniowych można narazić się na pominięcie jednego z zagrożeń któremu
chcemy przeciwdziałać.
Analizując wyniki badań
przeprowadzonych wśród nauczycieli, rodziców i uczniów /załącznik nr 1/
wyodrębniono grupę zachowań niepożądanych, którymi należy się zająć w pierwszej
kolejności konstruując szkolny program profilaktyki. Do zachowań tych należą:
o
agresja wśród uczniów,
o
nikotynizm,
o
picie alkoholu,
o
niszczenie mienia szkolnego
o
obojętność
niektórych rodziców na sprawy swoich dzieci,
o
brak reakcji środowiska na niewłaściwe zachowania
młodzieży.
Cele główne
programu:
I. Wspomaganie
wszechstronnego harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie:
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1.
Umiejętne nawiązywanie i
utrzymywanie poprawnych kontaktów z innymi uczniami i dorosłymi.
2.
Umiejętne działania w
różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych (radzenie sobie w sytuacjach
trudnych).
3.
Wzmacnianie poczucia własnej
wartości.
4.
Integracja działań
profilaktycznych prowadzonych przez różnych wykonawców naszym środowisku.
II. Ochrona
ucznia przed zakłóceniami jego rozwoju
(chronienie przed zagrożeniami i reagowanie na
pojawiające się zagrożenia).
CELE
SZCZEGÓŁOWE:
1.
Tworzenie pozytywnych więzi
między uczniami, uczniami – nauczycielem, nauczycielem – rodzicami, rodzicami –
dzieckiem.
2.
Kształtowanie
odpowiedzialności za własne zachowanie w stosunku do innych ludzi i za swoje
czyny.
3.
Ukazanie zgubnej roli
używek, agresji przejawiającej się w grupach rówieśniczych.
4.
Uczenie dzieci zachowań i
kontaktów z innymi pobawionych agresji, przemocy, wolnych od używek i innych
uzależnień np. zdobyczy cywilizacji.
5.
Wyrabianie umiejętności
rozróżniania dobra i zła.
6.
Ukazanie wartości płynących
z koleżeństwa i przyjaźni (wskazanie pożądanych wzorców zachowań).
7.
Wzbudzenie w rodzicach
motywacji do szukania i niwelowania przyczyn niepożądanych zjawisk
wychowawczych.
8.
Budowanie porozumienia
(szkoła – dom – środowisko), wspólnej aktywności i partnerstwa w wychowaniu
uczniów.
9.
Zwiększenie świadomości
społecznej o zagrożeniach patologiami oraz możliwościach uzyskania pomocy.
10.
Pomoc rodzicom w zdobywaniu
wiedzy i praktycznych umiejętności wychowawczych (pedagogizacja rodziców).
11.
Organizacja czasu wolnego
uczniów.
12.
Promocja szkoły.
IV.
Przebieg realizacji z podziałem na etapy
A.
Zadania profilaktyczne nauczycieli
szkoły podstawowej.
Do zadań
profilaktycznych nauczycieli Szkoły Podstawowej
im. Św. Brata Alberta w Narolu zaliczyć należy
przede wszystkim:
o
Zwracanie- podczas dyżurów- szczególnej uwagi na
miejsca tzw. podwyższonego ryzyka: ubikacje, schody, itp.
o
Informowanie na bieżąco wychowawców o niewłaściwym
zachowaniu ich wychowanków zarówno przez nauczycieli dyżurujących jak pozostałych
nauczycieli i pracowników szkoły.
o
Obserwacja zachowania uczniów w miejscach publicznych
i zwracanie uwagi na przejawy agresji, palenia papierosów, spożywania alkoholu
czy niszczenia mienia.
o
Wdrażanie do świadomego unikania zagrożeń oraz
kształtowanie umiejętności odmawiania i negocjacji.
o
Dawanie przykładów sumienności, umiejętności
rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
B.
Zadania profilaktyczne wychowawców
klasowych.
o
pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudności życiowych i
rodzinnych- uruchomienie akcji informacyjnej mającej na celu uświadomienie
uczniom możliwości zwrócenia się z problemem do konkretnej osoby w szkole:
wychowawca, pedagog, dyrektor szkoły,
o
podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów- godziny
wychowawcze dotyczące zachowania się w stosunku do rówieśników, osób dorosłych,
w miejscach publicznych (kino, teatr, itp.),
o
współpraca z rodziną- inicjowanie spotkań mających na
celu omawianie problemów wysuwanych przez rodziców, wywiadówki profilaktyczne,
o
realizacja programów profilaktycznych dotyczących
palenia tytoniu i picia alkoholu, rozwijania umiejętności interpersonalnych,
o
wprowadzanie zajęć redukujących napięcie,
relaksacyjnych, zajęć śródlekcyjnych,
o
organizacja koleżeńskiej pomocy w nauce,
o
kształtowanie postaw poszanowania mienia wspólnego,
dbałości estetykę klasy, szkoły i otoczenia.,
o
Systematyczne informowanie rodziców o postępach w
nauce i zachowaniu ich dzieci,
o
Pomoc w poznawaniu samego siebie i kształtowaniu
pożądanego systemu wartości,
C. Zadania profilaktyczne pedagoga
szkolnego
o
pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
o
wprowadzanie gotowych programów profilaktycznych typu:
“Bez agresji”, “Jak żyć z ludźmi”, itp.,
o
organizowanie pogadanek, prelekcji dla uczniów z
udziałem policji, psychologa, lekarza,
o
uruchomienie anonimowej skrzynki kontaktowej- skrzynka
szybkiej interwencji,
o
pedagogizacja rodziców,
o
prowadzenie zajęć relaksacyjnych, treningi
interpersonalne,
o
prowadzenie zajęć z zakresu preorientacji zawodowej,
D. Zadania profilaktyczne rodziców
Mając
na uwadze, że wychowanie dzieci to
główne zadanie rodziców,
a
nauczyciele wspierają ich w dziedzinie wychowania, ustalono następujące
zadania profilaktyczne dla rodziców :
1.
Każdy rodzic czuwa nad tym, aby jego dziecko wykazywało właściwą kulturę
osobistą oraz sumiennie realizowało obowiązek szkolny.
2.
W celu zapobiegania niewłaściwym zachowaniom rodzice utrzymują regularny
kontakt z wychowawcą klasy, a w razie potrzeby pedagogiem szkolnym bądź
Dyrektorem /zastępca/ Szkoły Podstawowej w Narolu.
3.Rodzice
biorą udział w przedsięwzięciach organizowanych przez szkołę mających na celu
doskonalenie metod wychowawczych.
4.
Rodzice uczniów sprawiających szczególne trudności wychowawcze winni
kontaktować się ze szkołą w każdym przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących
norm i zasad oraz wspólnie znajdować sposoby rozwiązywania problemów.
W ramach realizacji podstawowych treści programu
profilaktycznego na dany rok szkolny uwzględnia się następujące etapy
działalności:
Etap I
Bezpieczeństwo
|
Współżycie w grupie,
ja w relacjach z innymi
|
Higiena
|
W tym:
- bezpieczeństwo psychiczne
- nie poddawanie się agresji
- unikanie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu
- substancje szkodliwe
|
W tym:
-
dzielenie się z innymi
-
pogoda ducha
-
zadowolenie z tego co się posiada
-
tolerancja
|
W tym:
-
higiena spożywania posiłków i odpowiednie odżywianie się
-
organizacja czasu wolnego
|
Etap II
Wzrastanie i rozwój
|
Relacje z innymi
|
Bezpieczeństwo
|
W tym:
-
higiena osobista
-
elementy edukacji seksualnej
-
żywność i żywienie
-
aktywność ruchowa
|
W tym:
-
przyjaźń
-
zdrowie psychiczne
-
asertywność
-
uzależnienia
-
umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych
-
podstawowe reguły i zasady obowiązujące w relacjach z innymi
|
W tym:
- grupa rówieśnicza
- substancje szkodliwe
- pierwsza pomoc (elementy)
- sytuacje sprzyjające i zagrażające zdrowiu
|
Etap III
Relacje z innymi
|
Zdrowie psychiczne
|
Ochrona zdrowia
|
W tym:
-
przyjaźń
-
asertywność
-
edukacja seksualna
-
organizacja czasu wolnego, praca
-
psychospołeczne aspekty zdrowia
|
W tym:
-
uzależnienia
-
stres
-
bezpieczeństwo
-
dom, rodzina
-
umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych (ból, presja,
agresja)
|
W tym:
- odżywianie się
- zdrowe żywienie
- higiena
- pierwsza pomoc
- choroby
- ocena ryzyka i odpowiedzialność za jego podejmowanie
- aktywność ruchowa
|
Metody
realizacji
Realizacja programu odbywać się będzie w ramach:
·
zajęć godziny do dyspozycji wychowawcy klasy
·
zajęć wychowania do życia w rodzinie
·
zajęć prowadzonych przez katechetę, pedagoga, szkolnej higienistki
·
zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
·
intencjonalnych i okazjonalnych spotkań z rodzicami uczniów szkole i
ich domach
·
w ramach edukacji pedagogicznej (pedagogizacja rodziców)
·
aktywnych spotkań z rodzicami i zajęć warsztatowych dla rodziców
·
imprez organizowanych na terenie szkoły np. ”Święto szkoły”
·
imprez charytatywnych np. ”Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”, „Akcja
Grosik”, „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”.
Formy pracy:
·
oddziaływanie werbalne (rozmowy, pogadanki)
·
dyskusje tematyczne(dzielenie się doświadczeniami), wskazanie postaw
(wzorców) pozytywnych
·
zajęcia grupowe, zespołowe.
VII
Spodziewane efekty
§
zmniejszenie zjawiska agresji w szkole
§
zapobieganie, reagowanie i ochrona uczniów poprzez naukę przed
działaniami niepożądanymi
§
integracja działań profilaktycznych
§
integracja zespołu klasowego
§
poprawa samopoczucia uczniów klasie, szkole i środowisku pozaszkolnym
§
umiejętne radzenie sobie w
sytuacjach zetknięcia się z agresją i uzależnieniami
§
umiejętne wykorzystanie czasu
wolnego poprzez sensowny i właściwy wybór działań i zachowań pozytywnych
§
kształtowanie poprawnych relacji między uczniami, praca zarówno
liderami, jak również z uczniami, którzy wycofują się i zamykają w sobie oraz
agresorami i ofiarami agresji
§
otwarcie na siebie i innych
(uczniowie naucza się mówić o swoich problemach, uczuciach i poprzez właściwe
postawy własne będą nieść pomoc innym)
§
wzbudzenie świadomej odpowiedzialności rodziców za proces wychowania
dzieci.
VIII.
Uczestnicy
programu profilaktycznego
Szkolny program profilaktyczny
obejmuje swymi działaniami wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej w Narolu, a
także ze względu na złożoność problematyki i potrzeby środowiska lokalnego
również i ich rodziców.
IX.
Partnerzy w realizacji programu
W ramach
realizacji Szkolnego Programu Profilaktycznego Szkoła Podstawowa im. Św. Brata
Alberta w Narolu utrzymywać będzie stały kontakt z instytucjami działającymi na
terenie gminy i powiatu.
Do instytucji tych zaliczyć należy:
1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej:
a.
pomoc w ramach dożywiania
dzieci z rodzin potrzebujących,
b.
zasięganie opinii na temat
warunków bytowych uczniów z rodzin najuboższych.
2. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych:
a. przeprowadzanie konkursów o tematyce profilaktycznej,
b. korzystanie z możliwości szkolenia w dziedzinie profilaktyki
3. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w
Lubaczowie:
a. poradnictwo i orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne,
b. poradnictwo zawodowe.
4. Parafia Rzymsko-Katolicka w Narolu:
a. pomoc w organizowaniu czasu
wolnego dla młodzieży,
b. udział w imprezach organizowanych przez szkołę.
5. Samorząd Miasta i Gminy w Narolu:
a. pomoc w organizowaniu imprez szkolnych i środowiskowych o charakterze
profilaktycznym,
b. współpraca przy
organizacji dokształcania nauczycieli oraz wprowadzania programów
profilaktycznych.
X.
Zagrożenia i trudności w realizacji programu
XI.
Ewaluacja
Mając na uwadze rzetelność
prowadzonych działań zapobiegawczych oraz ich skuteczność wprowadzania się
następujące formy oceny realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki:
1. Badania
ankietowe wśród uczniów, nauczycieli i rodziców /wg potrzeb/
2. Nadzór
Dyrektora /zastępcy/ Szkoły Podstawowej w Narolu /wg potrzeb/
3.
Sprawozdania z działalności pedagoga szkolnego, nauczycieli oraz wychowawców
realizujących programy profilaktyczne /wg potrzeb/
XII. Postanowienia końcowe
1. Powołany zespół nauczycieli
do spraw profilaktyki począwszy od roku szkolnego 2003/2004 tworzy w oparciu o
Szkolny Program Profilaktyki konkretny plan działań na dany rok szkolny
dostosowany do potrzeb szkoły
uwzględniający termin realizacji oraz osoby odpowiedzialne za realizację
konkretnych działań.
2.
Wychowawcy klas 0-VI ustalone działania uwzględniają w swoich planach pracy na
dany rok szkolny.
3.
Dopuszczalne jest tworzenie programu dla poszczególnych klas jeśli pozwala na
to sytuacja wychowawcza lub programu profilaktycznego dla całego etapu
edukacyjnego.
4. Zespół
nauczycieli do spraw profilaktyki / nauczyciele, wychowawcy/ przynajmniej dwa
razy w roku /podczas konferencji
analitycznej/ składają sprawozdanie z realizacji Szkolnego Programu
Profilaktyki.
Programy i działania profilaktyczne realizowane Szkole Podstawowej im. Św. Brata Alberta w Narolu w roku szkolnym 2015/2016
Szkolny Program Profilaktyki w roku szkolny 2015/2016 ma na celu
kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego stylu życia bez potrzeby
stosowania agresji i używek, kształtowanie umiejętności życiowych, jak
również zapobieganie sytuacjom i zachowaniom problemowym w szkole.
Wskazuje na budowanie porozumienia szkoła-dom-środowisko, ich wspólnej
aktywności wychowawczej i partnerstwa w podejmowaniu działań i decyzji
wychowawczych przeciw agresji i uzależnieniom.
Szkolny
Program Profilaktyki posiada opracowany plan działań, oraz spełnia
następujące założenia:
·
uzupełnia program
wychowawczy szkoły,
·
odpowiada na realne
problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole, klasie szkolnej i środowisku,
·
formy i sposoby
działań z zakresu profilaktyki pierwszorzędowej dostosowane są do wieku uczniów
·
tworzy warunki do
rozwoju indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów,
·
aktywizuje i
integruje uczniów przy realizacji wspólnych zamierzeń,
·
w miarę możliwości
włącza rodziców do realizacji zadań wychowawczych
Szkolny Program Profilaktyki opracowany przez zespół nauczycieli / M. Woś,
J. Gmiterek, E. Lomber, M. Dzida i R. Cichowski/ skierowany jest do każdego
ucznia – zdolnego i potrzebującego psychologiczno-pedagogicznej i
materialnej pomocy. Zakładamy, że dzięki naszemu zaangażowaniu każdy z
naszych wychowanków poradzi sobie w trudnej sytuacji i osiągnie sukces na
miarę swoich możliwości.
Realizacja
szkolnego programu profilaktyki przebiega w ścisłej współpracy z rodzicami i
jest stałym, niekończącym się procesem wspomagania uczniów w radzeniu sobie z
problemami i zagrożeniami, procesem ograniczającym i likwidującym czynniki,
które zaburzają ich prawidłowy rozwój.
Oprócz tego
działania profilaktyczne wspomagają instytucje i osoby współpracujące ze
szkołą:
·
Poradnia
Psychologiczno- Pedagogiczna w Lubaczowie
·
Posterunek Policji w
Narolu
·
Miejski Ośrodek
Pomocy Społecznej w Narolu
·
Gminna Komisja
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lipsku
·
Społeczni Kuratorzy
Sądowi
·
Przychodnia Zdrowia
w Narolu
·
Pracownicy
Ratownictwa Medycznego w Narolu
·
Straż Pożarna w
Narolu
Spodziewane efekty realizacji działań
profilaktycznych to:
·
Podniesienie poziomu
poczucia bezpieczeństwa w szkole
·
Nabycie umiejętności
samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów
·
Wyćwiczenie
prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia
·
Wyciszenie agresji
·
Poprawa w relacjach
uczeń-uczeń, uczeń –osoba dorosła
·
Wolność od nałogów
·
Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętności dokonania samooceny
·
Podniesienie poziomu
świadomości występujących zagrożeń i sposobów zapobiegania im
·
Objęcie opieką
dzieci zaniedbanych środowiskowo i niedożywionych
·
Poprawa kultury
zachowań i kultury języka
·
Podniesienie poziomu
świadomego korzystania z Internetu, telewizji, telefonów
·
Wzrost kompetencji
nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach
wychowawczych
Programy i działania
profilaktyczne realizowane są w następujących obszarach:
I. Postawy zdrowego trybu życia
1. Program edukacyjny „Moje dziecko idzie do szkoły” – Oddziały Przedszkolne
2. I edycja Ogólnopolskiego Programu Profilaktycznego „Problem z głowy” –
klasy I-VI
3. Program europejski „Mleko z klasą” – klasy I-VI
4. Program europejski „Owoce w szkole” klasy I-III
5. Profilaktyka zdrowia przez szczepienia „Dlaczego warto się szczepić”
– klasy I-VI
6. Program fluoryzacji zębów – klasy I-VI
7. Ogólnopolski program „WF z Klasą” –klasy IV-VI
8. Dzień Sportu i Zdrowia „Zdrowo bo na sportowo” - klasy 0-VI
9. W „Wodnym świecie” – wyjazdy rekreacyjne na basen/II-VI/
10. Szkolny Dzień Talentów - klasy 0-VI
II. Żyjemy bezpiecznie
1. Dni Bezpiecznej Szkoły- spotkania z: przedstawicielami Policji,
Ratownictwa Medycznego, Straży Pożarnej
2. Profilaktyka agresji i przemocy w szkole/ respektowanie zachowania
uczniów w środowisku szkolnym zgodnie z ustalonym regulaminem, cyberprzemoc,
korzystanie z internetu/
3. Dzień Otwarty przedstawicieli PPP w Lubaczowie - klasy I-VI
4. Program edukacyjny pod patronatem WOŚP „Ratujemy i uczymy ratować” -
klasy II c, d
5. Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej – klasy VI
6. Kurs na kartę rowerową dla uczniów klas IV.
7. Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego.
8. Program Wojewódzkiej Komendy Policji „Bezpieczne wakacje”
III. Jesteśmy potrzebni i potrzebujemy innych
1. W ramach współpracy z ŚDS w Lipsku zorganizowanie Dnia
Niepełnosprawnych - 3.12.2015r., spotkania integracyjne o charakterze
plastyczno- technicznym.
2.„Sprawni inaczej”- pomagamy sobie wzajemnie, szczególna troska o uczniów
z dysfunkcjami rozwojowymi.
3. Współpraca z Domem Dziecka w Nowej Grobli, Domem Dziecka w Łabuniach,
Ośrodkiem Pomocy w Lubaczowie /spotkania przedstawicieli ośrodków z uczniami/
4. Udział w akcjach charytatywnych /wg potrzeb/
5. Zorganizowanie Dnia Patrona Szkoły – 17 czerwca 2016r. pod hasłem „Im
więcej dajesz, tym więcej otrzymujesz”
IV. Walka z uzależnieniami
1. Program edukacyjny „Nie pal przy mnie proszę” – klasy III
2. Program edukacyjny „Znajdź właściwe rozwiązanie” – klasy V
3. Udział w VII Gminnym Konkursie profilaktycznym „Życie bez nałogów”
V. Ugruntowanie
umiejętności właściwego dbania i szanowania mienia szkolnego i społecznego w
najbliższym otoczeniu
1. Ogólnopolski Projekt Ekologiczny „Odpakowani”
2.„Uratuj ziemię przed lawiną śmieci” - udział w akcjach „Sprzątanie Świata”
oraz „Dniu Ziemi”
3. Wyrabianie troski o dobro wspólne – dbanie o mienie szkolne i jego
otoczenia
4. Uczenie szacunku do pracy swojej i innych ludzi
VI. Przekaz
wartości, tradycji i zwyczajów
1. Tradycja obchodów świąt rodzinnych: „Wigilia” „Dzień Babci i Dziadka”,
Dzień Mamy”
2. Udział w świętach i uroczystościach szkolnych i środowiskowych /wg
harmonogramu/
|