I.
WPROWADZENIE
Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci
są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny
rozwój, a uczeń akceptuje siebie
i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim,
ale i dla drugich.
Wychowanie
to proces wspomagania człowieka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie
pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
Profilaktyka
to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami
zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i
zaburzających zdrowe życie.
Profilaktyka winna wspomagać proces
wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem
umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie
wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w
której zapisane jest doświadczenie.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb
rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego
i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym
i profilaktycznym.
Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat
sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi
uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy (klasy,
szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni.
Program przeznaczony jest do
realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we
współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem,
pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły oraz przy
współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
1.
Kształtowanie postaw: obywatelskich, poszanowania tradycji i kultury
własnego narodu, poszanowania dla innych kultur i tradycji oraz
zapobieganie wszelkim przejawom dyskryminacji.
2.
Wychowanie do wartości: bezpieczeństwo, dyscyplina, kreatywność,
odpowiedzialność, miłość, lojalność, nauka, zrozumienie, wspólnota,
piękno, sprawiedliwość, mądrość, przyjaźń, wiedza, uczciwość, poważanie,
tradycja, wolność, pasja, niezależność, prawość, rodzina, rozwój,
prawda, porządek, patriotyzm.
3.
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród
dzieci.
4.
Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci.
Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego
oddziaływania wychowawczo-profilaktycznego uda się nam przygotować
uczniów do zgodnego współżycia z ludźmi. Będziemy dążyć do tego, żeby
nasi wychowankowie byli: uczciwi, wiarygodni, odpowiedzialni, wytrwali,
wrażliwi na krzywdę innych, kreatywni, przedsiębiorczy, aby nie
stosowali przemocy słownej, fizycznej i psychicznej, mieli wysoką
kulturę osobistą
i gotowość do uczestnictwa w kulturze. Ważne jest też, aby uczniowie
przestrzegali zasad zdrowego stylu życia, nie ulegali nałogom,
kształtowali postawy obywatelskie, postawy poszanowania tradycji i
kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur
i tradycji, pogłębiali świadomość ekologiczną, poznawali dziedzictwo
kulturowe naszego narodu, Europy i świata i rozwijali swoje
zainteresowania i pasje.
III. OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE
·
Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r. (Dz. U. z 11
stycznia2017 r. poz. 59)- art.26 ust.1 pkt 1i 2.
·
Ustawa z dn. 22 czerwca 2017r. Karta Nauczyciela.( DZ.U z 2017r. poz.
1189)
·
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. art. 48
ust. 1, art. 54 ust. 3-4, art. 70 ust. 1.
·
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz.
526, z późn. zm., art. 33 ).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. w
sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących
wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i
odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie
prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w
podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2017 r. Nr
67,poz.1117)
·
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1996 r. w sprawie
sposobu organizowania i prowadzenia działalności w zakresie promocji
zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym (Dz. U. Nr
112, poz. 537).
·
Ustawa z dnia 25 marca 2016r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2016 poz.487)
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia
2003 r. w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i
zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.
U. Nr 26, poz. 226).
·
Ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o ochronie zdrowia przed następstwami
używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2017 poz. 957).
·
Ustawa z dnia 23 marca2017 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.
U. z 2017 r. poz. 773).
·
Ustawa z dnia 3.10.2017 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
U. z 2017 r.)
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28sierpnia 2017 r. w
sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1643).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r., w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2017 , poz. 356).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w
sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla
dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych
niedostosowaniem społecznym (Dz. U.z 2017r. poz. 1652).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w
sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu
oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i
profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.9DZ.U. 2015 poz.
1249)
·
Koncepcja Pracy Szkoły oraz Statut Szkoły (ewaluowane na bieżąco zgodnie
z rozporządzeniami MEN).
·
Szkolny Zestaw Programów Nauczania.
Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły
uwzględniono:
1.
obowiązujące akty prawne;
2.
dotychczasowe doświadczenia szkoły;
3.
zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych
problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku;
4.
przeprowadzone badania na temat sytuacji wychowawczej, zagrożeń
uzależnieniami w szkole i środowisku;
5.
przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na
proces wychowania;
IV. NAJWAŻNIEJSZE CELE WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI
1.
Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do
społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i
obowiązków. Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz
uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
2.
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy,
komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi. Wdrażanie do życia w
społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej. Kształtowanie postaw,
respektowanie norm społecznych i wychowanie do wartości.
3.
Wspieranie rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr
kultury i sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, szanowanie dorobku
narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie.
Zapobieganie zachowaniom agresywnym.
4.
Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych,
umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i
innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu życia. Motywowanie do
zdrowego stylu życia.
5.
Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego, harmonijnego
rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji.
Zapewnienie mu bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego.
Wspieranie ucznia w procesie nabywania wiedzy, sprawności, postaw i
nawyków, które zapewniają mu przygotowanie do racjonalnego i godnego
życia oraz kontynuacji nauki na dalszym etapie.
V. MISJA I WIZJA SZKOŁY
„Być
dobrym jak chleb dla wszystkich”
– taka jest myśl przewodnia Szkolnego Programu
Wychowawczo-profilaktycznego Szkoły Podstawowej im. Św. Brata Alberta w
Narolu.
Pragniemy poprzez działalność edukacyjną szkoły uświadomić naszym
uczniom, by podążali w poszukiwaniu prawdy, dobra i piękna. Naszą pracą
chcemy pokazać, jak żyć wspólnie z innymi ludźmi i „być dla drugich”.
Realizując ten program, będziemy się starać, by nasz wpływ był
podporządkowany celowi ogólnemu wychowania, tj. wszechstronnemu
rozwojowi osobowości ucznia.
Szczegółowe cele będą realizowane w czasie zajęć zintegrowanych
w nauczaniu początkowym, w ramach nauczania różnych przedmiotów w
następnym etapie kształcenia oraz w postaci odrębnych zajęć. Umożliwią
one integrowanie różnych dziedzin wiedzy i doświadczenia.
W myśl
naszego hasła „Nie wystarczy zdobywać wiedzę, trzeba jeszcze z niej
korzystać” /Cyceron/ najważniejszym założeniem naszego
programu wychowawczo-profilaktycznego jest, by uczeń był twórczym
podmiotem . Będziemy dążyć do tego poprzez stosowanie metod
aktywizujących ustnych, pisemnych i innych działań. Ukształtują one
ucznia jako człowieka myślącego samodzielnie, twórczo, krytycznie i
odpowiedzialnie. Zaowocuje to w jego życiu indywidualnym i społecznym,
niezależnie od dalszego profilu kształcenia. Wszystko to będzie odbywać
się w oparciu o właściwe relacje nauczyciel – uczeń. Dlatego program
zakłada, że od siebie będziemy wymagać dużo. Każdy bowiem nauczyciel
jest wychowawcą i każdy wpływa na zachowanie, sposób myślenia i obyczaje
uczniów, którzy są głównym podmiotem edukacji.
W pracy wychowawczo-profilaktycznej będziemy wspomagać i
uzupełniać rodziców, którzy „posiadają pierwotne i największe prawa
wychowawcze w stosunku do swoich dzieci”. Chcemy dążyć do tego, by
kierunek naszej działalności wychowawczej był zgodny z ich wolą.
Poszanowanie ideałów i pozytywnych wartości wyniesionych przez ucznia z
domu rodzinnego będzie podstawowym zadaniem nauczyciela – wychowawcy.
Proponowany przez nas Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny ma
charakter otwarty i w czasie realizacji może być modyfikowany w
zależności od potrzeb, a także sugestii uczniów, rodziców, nauczycieli.
Celem działalności Szkoły jest
doprowadzenie do tego, aby uczniowie poprzez wiedzę, umiejętności i
postawy społeczne zdobyte w procesie dydaktyczno-wychowawczym byli
przygotowani do życia w warunkach współczesnego świata.
Uważamy, że najlepsze efekty osiągniemy poprzez integrację środowiska
Nauczycieli- Uczniów- Rodziców. Współpraca pozwoli nam na kompleksowe
działania i wpłynie na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa.
Elementem niezbędnym i kluczowym w
budowaniu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły było ustalenie
wartości najważniejszych dla naszej społeczności szkolnej.
Wartości,
jakimi się kierujemy to: szacunek, uczciwość, zrozumienie,
poczucie własnej godności i tolerancja. W pracy odwołujemy się do
tradycji szkoły, a naszą dewizą jest życzliwość i otwartość.
VI. SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY
Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego
oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego absolwent Szkoły Podstawowej im.
Św. Brata Alberta w Narolu będzie człowiekiem, który: umie uczyć się
wykorzystując różne źródła informacji i czerpie z tego przyjemność, jest
przygotowany do nauki na wyższym etapie kształcenia, znając podstawowe
normy współżycia społecznego , jest otwarty, szlachetny, życzliwy i
pomocny dla innych, dba o środowisko naturalne oraz jest dumny
ze swojego pochodzenia.
Uczeń kończący naszą szkołę dobrze funkcjonuje w swoim środowisku, w
domu i w szkole. Jest pogodny, ma pozytywny, choć nie bezkrytyczny
stosunek do otaczającej go rzeczywistości. Posiada umiejętność
efektywnego komunikowania, współpracy oraz kontrolowania własnych
emocji. Jest świadomy dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy,
świata. Dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Traktuje zdobywanie
wiedzy jako podstawę własnego rozwoju.
Działania zawarte w programie
wychowawczo – profilaktycznym zmierzają do ukształtowania takiego modelu
absolwenta, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości,
predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych,
warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Absolwent jest:
1.
dobrym obywatelem, świadomym swych praw i obowiązków , posiadającym
godność, poczucie własnej wartości, szanującym prawa innych;
2.
człowiekiem aktywnym , ciekawym świata i wiedzy, ma różnorodne
zainteresowania, chętnie gromadzi różne wiadomości;
3.
człowiekiem uczciwym, tolerancyjnym i odpowiedzialnym, odróżniającym
dobro od zła, kierującym się zasadami moralnymi;
4.
człowiekiem dbającym o własny rozwój duchowy, wrażliwym na piękno,
szanującym dorobek ludzkości w dziedzinie kultury i sztuki;
5.
człowiekiem dbającym o zdrowie i kondycję fizyczną oraz świadomym ich
zależności od stanu środowiska naturalnego.
VII. UCZESTNICY PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY.
Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy
uczestnicy programu:
Rodzice:
·
mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi
·
moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
·
znają i akceptują program wychowawczy proponowany przez szkołę;
·
wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu
poczucie bezpieczeństwa;
·
wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich
działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
·
aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
·
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci;
Wychowawcy klas:
·
dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;
·
wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się;
·
prowadzą dokumentację nauczania;
·
opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
·
koordynują pracę wychowawczo - profilaktyczną w zespole klasowym;
·
dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
·
podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań
opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
·
wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną uczniów
o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
·
informują rodziców o proponowanych formach pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
·
integrują i kierują zespołem klasowym;
·
wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają
zachowania uczniów;
·
wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację
obowiązku szkolnego;
·
promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
·
inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na
rzecz
·
klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich
realizacji;
·
współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
·
współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy programowe i
organizacyjne klasy;
·
współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem i pielęgniarką;
·
współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją,
poradnią psychologiczno - pedagogiczną, sądami rodzinnymi;
Nauczyciele:
·
oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji
dydaktycznych;
·
odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w
szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
·
udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o
rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z
problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
·
wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój
psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
·
inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;
·
kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
·
reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych
zachowań;
·
dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie
klasy wszystkich uczniów;
·
wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy
wychowawczej i materialnej dla
uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb
ucznia;
·
współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją
wiedzą, kompetencją i postawą;
·
proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza
nią;
·
realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
·
przestrzegają Szkolnego Kodeksu Postępowania Ucznia;
·
współorganizują imprezy i akcje szkolne;
·
znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących członków
społeczności szkolnej;
·
akceptują innych uczniów i szanują ich prawa, wydają opinie w przypadku
przyznawanych kar zgodnie ze Statutem Szkoły;
·
współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do
samorządności;
·
kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
·
prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
·
mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
·
uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły,
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);
Pedagog szkolny:
·
prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozuje
indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
·
diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów
wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
·
udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do
rozpoznanych potrzeb;
·
podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów
dzieci;
·
minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom
zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym i
pozaszkolnym uczniów;
·
prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych;
·
pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu
indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
·
wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
VIII. ZADANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE I FORMY REALIZACJI
1. Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych i promowanie
bezpiecznych zachowań
Zadania szkoły
|
Cele |
Formy i sposób realizacji |
Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w
życiu społecznym |
1. Rozwijanie samorządności uczniów.
Uczenie zasad demokracji
2. Rozwijanie tolerancji wobec innych.
Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób starszych i
niepełnosprawnych.
3.Poznanie i respektowanie praw i obowiązków ucznia.
4.Rozwijanie zainteresowań uczniów, rozbudzanie pasji.
5.Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych
formach prezentacji własnych umiejętności i wiedzy
6.Kształtowanie umiejętności celowego korzystania z
elektronicznych nośników informacji: internet, gry komputerowe,
telewizja radio.
7. Uczestnictwo w organizacji uroczystości szkolnych, imprez
itp.
8.Udział uczniów w akcjach organizowanych przez szkołę.
9.Kształtowanie umiejętności bycia członkiem zespołu klasowego,
szkolnego.
10. Organizowanie czasu wolnego.
11.Upowszechniania czytelnictwa, rozwijanie kompetencji
czytelniczych uczniów.
12.Wyzwalanie aktywności pozalekcyjnych uczniów. |
Udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego.
Udział uczniów w procesie planowania pracy klasy, szkoły.
Reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych.
Spotkania z okazji Dnia Babci i Dziadka, Święta Szkoły.
Spotkania z osobami niepełnosprawnymi.
Kodeks Ucznia, Statut Szkoły, Regulaminy
Szkolny Dzień Talentów, udział w zajęciach pozalekcyjnych.
Realizacja projektów szkolnych. Udział w konkursach, zawodach
sportowych. prezentacja wyników konkursów na apelu, stronie
internetowej.
Imprezy i uroczystości wg harmonogramu.
Prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych.
Konkursy biblioteczne.
Podkreślanie znaczenia twórczych postaw oraz działalności
dodatkowej na rzecz środowiska i szkoły. |
Dążenie do uzyskania wysokiego poziomu kultury osobistej |
1. Budowanie systemu wartości- przygotowanie do rozpoznawania
podstawowych wartości.
2.Wpajanie szacunku i tolerancji do odmiennych poglądów, ludzi
3.Wdrażanie do uważnego słuchania, rozmawiania, zawierania
kompromisów.
4. Egzekwowanie właściwego zachowania uczniów wobec osób
dorosłych
5.Wzmacnianie pozytywnych postaw/postawy prospołeczne/
6.Zwracanie uwagę na kulturę osobistą, w tym kulturę języka.
7. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne słowa i
czyny.
8.Praca na rzecz innej osoby, klasy i szkoły.
9.Promowanie uczniów za pracę na rzecz klasy, szkoły ,
środowiska.
10.Przekazywanie informacji na temat konieczności poszanowania
cudzych dóbr materialnych i osobistych oraz mienia szkoły.
11.Ćwiczenie z uczniami prawidłowej reakcji w sytuacjach
konfliktowych.
12. Uświadomienie dzieciom, żę każdy może popełniać błędy.
Przyznanie się i poprawa jest drogą do bycia lepszym
człowiekiem.
13. Pobudzanie ucznia do stawiania pytań, jak poprawić
niekorzystną sytuację.
|
Udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie.
Pogadanki i spotkania z ciekawymi ludźmi.
Prowadzenie zajęć ukazujących wzorce osobowe.
Zachowania i postawy w literaturze, historii, współczesności.
Percepcja wartościowych filmów, przedstawień teatralnych.
Lekcje wychowawcze, pogadanki, apele szkolne
Działania mające na celu wykazanie troski o wygląd sal,
otoczenia szkoły.
Scenki dramowe podczas apeli szkolnych
Omawianie z uczniami prawidłowego postępowania w trudnych
sytuacjach. |
Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych |
1.Ćwiczenia prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie.
uczeń umie powiedzieć "nie" na niewłaściwe propozycje, dokonuje
trafnego wyboru.
2.Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu.
3. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego.
Przekazanie wiedzy na temat szkodliwego działania używek,
dopalaczy oraz negatywnego oddziaływania nieodpowiedniego
towarzystwa. |
Stawianie uczniów w sytuacjach wymagających zajęcia określonego
stanowiska, pogadanki na lekcjach, prelekcje specjalistów.
Realizacja programów profilaktycznych, opieka pedagoga,
współpraca z PPP, Policją, GKRPA, MGOPS.
|
Integracja działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły i
rodziców |
1.Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo -profilaktycznym
oraz innymi aktami prawnymi Szkoły.
2. Dokładne precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących
pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu
społecznego i bezpieczeństwa uczniów. Egzekwowanie powyższych
wymagań.
3. Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu
wychowania, adekwatnych do problemów klasowych.
4. Badanie opinii rodziców odnośnie:
a/ skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i
wychowawczych.
b/przedmiotowych systemów oceniania.
5. Włączenie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń
wychowawczych:
a/udział rodziców w tworzeniu Programu Wychowawczo-
Profilaktycznego, Statutu Szkoły, Oceniania i innych
b/udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych.
c/Współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz
pomejoc w rozwiązywaniu problemów dziecka.
d/Udział w drobnych remontach, upiększanie klas, korytarzy,
budynku itp.
6. Przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków
ucznia
7.Przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań
wychowawczych. Uświadomienie szkodliwości nadopiekuńczej
postawy, liberalnego wychowania itp.
8.Uczestnictwo rodziców w lekcjach otwartych, spotkaniach
szkolnych
9.Wyróżnianie rodziców za wkład pracy, pomoc Szkole w
poprawianiu warunków pracy i nauki.
|
Na spotkaniach rodziców z wychowawcami klas.
Działania pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo
uczniów, dyżury nauczycieli, przestrzeganie regulaminu szkoły.
W formie ankiet lub wyrażania opinii na zebraniach klasowych
Wychowawcy klas konsultują z rodzicami ich oczekiwania odnośnie
pracy wychowawczej i profilaktycznej.
Współpraca z Radą Rodziców
Wywiadówki, tablica informacyjna, strona internetowa, e-
dziennik
Prelekcje specjalistów, Dzień Otwarty PPP, informacje
przekazywane przez wychowawców.
Wręczenie rodzicom podziękowań za pracę.
|
2. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, poszanowania dziedzictwa
narodowego oraz innych kultur i tradycji
Zadania szkoły |
Cele |
Formy i sposoby realizacji
|
Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej,
miłości do ojczyzny, kultywowania tradycji |
1. Znajomość słów i melodii hymnu narodowego.
2.Kulturalne zachowanie się w miejscach Pamięci Narodowej, w
czasie uroczystości szkolnych, środowiskowych.
3. Dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych,
uroczystości.
4.Prowadzeenie kroniki szkolnej.
5. Kultywowanie tradycji szkolnej. Organizacja i aktywny udział
w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym,
opieka nad miejscami pamięci narodowej, pamięci o poległych w
czasie II wojny światowej. uroczyste obchody świat narodowych i
szkolnych. |
Godziny wychowawcze, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne,
uroczystości szkolne i klasowe, wycieczki.
Strój zgodny z ustaleniami
Kronika w formie książkowej i albumowej
Ustalenie Harmonogramu uroczystości szkolnych
Sprzątanie, robienie wiązanek zapalanie zniczy. |
Wprowadzenie Szkoły w życie środowiska lokalnego |
1. Zdobywanie, pogłębianie wiedzy o własnej miejscowości,
regionu i kraju.
2.Poznanie historii i tradycji własnej rodziny i jej związek z
historią regionu.
3.Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu wspólnoty
lokalnej, imprezach. Organizowanie imprez na rzecz Szkoły i
środowiska.
4.Poznanie historii najważniejszych obiektów w gminie.
5. Historia i geneza powstania miasta Narol i okolicznych
miejscowości. |
Wycieczki lokalne, wystawki, gazetki, zajęcia dydaktyczne
Organizacja imprez, uroczystości szkolnych i uczestnictwo w
imprezach środowiskowych
|
Poszanowanie historii i kultury regionu |
1. Zapoznanie z elementami kultury niektórych regionów Polski.
2.Poznanie wybranych legend.
3.Poznanie historii zabytków. |
Spotkania z ciekawymi ludźmi, wycieczki, konkursy, zajęcia
lekcyjne.
|
Wspólnota Europejska a tożsamość narodowa
|
1. Poznanie istoty Wspólnoty Europejskiej.
2.Zachowanie tożsamości narodowej we wspólnocie. Wychowanie w
duchu tolerancji.
3.Poznanie krajów Unii Europejskiej
|
Pielęgnowanie polskiej tradycji narodowej, wystawy, konkursy
itp.
Warsztaty i lekcje kształtujące postawę tolerancji. |
3. Wychowanie prozdrowotne
Zadnia szkoły |
Cele |
Formy i sposoby realizacji |
Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu |
1.Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie. Zwracanie uwagi
na utrzymanie higieny ciała. Dbanie o schludny wygląd
zewnętrzny.
2.Korygowanie wad budowy, postawy i wymowy.
3.Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku.
Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego.
4.Kształtowanie sprawności fizycznej, odporności. Uświadomienie
roli i znaczenia sportu. Wpajanie nawyku rozwijanie własnych
predyspozycji w zakresie dyscyplin sportu.
5.Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach ze
szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły. |
Lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną.
Realizacja zajęć z wychowania fizycznego, zajęć logopedycznych
Pogadanki na godzinach wychowawczych, organizacja czynnego
wypoczynku, konkursy
Lekcje wychowania fizycznego i zajęcia UKS, organizowanie zajęć
w terenie, wycieczek pieszych i rowerowych
Prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego. Przeprowadzenie
egzaminu na kartę rowerową.
Spotkania z policjantem. |
Szkoła zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa fizycznego i
psychicznego |
1. Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy ucznia
2. Zapewnienie uczniom opieki oraz pomocy
psychologiczno-pedagogicznej |
Harmonogram dyżurów nauczycielskich. Zapoznanie uczniów i
rodziców z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie
szkoły.
Współpraca z PPP, uwzględnianie treści orzeczeń i opinii PPP w
pracy z uczniami.
|
Uzależnienia, rozpoznania ich i zapobieganie |
1. Podnoszenie wiedzy ucznia na temat zagrożęń społecznych.
2. Kształtowanie umiejętności unikania negatywnych wpływów
wpływów środowiska |
Współpraca i spotkania z policją, kuratorem sądowym, lekarzem
Realizacja programów profilaktycznych, prowadzenie zajęć
terapeutycznych z klasą. |
4. Wychowanie ekologiczne
Zadania |
Cele |
Formy i sposoby realizacji
|
Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska |
1. Przybliżanie uczniom problematyki konieczności ochrony
środowiska naturalnego.
2. Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan
środowiska naturalnego.
3.Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem
człowieka.
4.Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną. |
Realizacja programów ekologicznych.
Udział w akcjach: Sprzątania Świata, Dzień Ziemi, zbiórka
makulatury, porządkowanie terenu przyszkolnego.
Organizacja zajęć w terenie. Organizacja szkolnych konkursów
ekologicznych.
Pogadanki tematyczne.
|
5. Profilaktyka zagrożeń
Zadania szkoły |
Cele |
Formy i sposoby realizacji |
Zwiększanie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole |
1.Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w
szkole i poza nią.
2.Ochrona uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z
zewnątrz.
3.Eliminowanie zagrożeń pożarowych.
4.Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku
między lekcjami.
5.Ochrona mienia społecznego.
6.Przeciwdziałanie agresji w szkole.
7.Eliminowanie zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi
uczniów.
|
Lekcje z wychowawcą, apele, pogadanki, zajęcia pozalekcyjne,
spotkania z przedstawicielami PPP, próbny alarm przeciwpożarowy
połączony z ewakuacją z budynku |
Kształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o
własne bezpieczeństwo |
1. Zaznajamianie z przepisami BHP, drogami ewakuacyjnymi w
szkole.
2. Zaznajamianie i systematyczne przypominanie zasad
bezpiecznego poruszania się po drogach, podróżowania,
nawiązywania znajomości, wypoczynku nad wodą itp.
3.Zaznajamianie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu
i urządzeń elektronicznych /telefony komórkowe, tablety itp./
|
Lekcje wychowawcze, oznakowania w szkole, spotkania z
policjantem |
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i właściwego
zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych |
1. Minimalizowanie zagrożeń związanych z drogą "do" i "ze"
szkoły.
2.Kształtowanie gotowości i umiejętności udzielania pierwszej
pomocy w nagłych wypadkach.
3.Uświadamianie zagrożeń związanych z życiem towarzyskim,
podróżami, aktywnością w okresach wolnych od nauki.
4.Doskonalenie umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego,
rozpoznawanie nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa.
5.Uświadamianie zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu .
6. Poznanie sposobów krytycznego korzystania z mediów i prasy.
|
Pogadanki, prezentacje multimedialne, spotkania z policjantem.
Zajęcia z pielęgniarką oraz realizacja programu Ratujemy i
Uczymy Ratować /WOŚP/
Czytanie literatury dotyczącej tematu. |
Eliminowanie agresji z życia szkoły |
1.Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania zachowań
agresywnych oraz egoistycznych.
2. Kształtowanie postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności
nieagresywnego, asertywnego zachowania w sytuacjach
konfliktowych i problemowych.
3.Monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole.
|
Spotkania z pedagogiem, przedstawicielami PPP
|
Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach
trudnych, ryzykownych i konfliktowych |
1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania czynników ryzyka.
2. Propagowanie wiedzy o społecznych mechanizmach wywierania
wpływu i konstruktywnych sposobach radzenia sobie z nimi.
3.Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów.
4.Konsekwencje zażywania substancji psychoaktywnych, dopalaczy,
narkotyków, palenia papierosów.
5.Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań
profilaktycznych.
|
Negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb,
dyskusje, rozmowy, pogadanki.
Aktywne uczestnictwo w akcjach edukacyjnych
Współpraca z osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką
uzależnień.
|
Zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym- wspieranie uczniów
mających trudności w nauce i w przystosowaniu się w grupie |
1. Diagnozowanie trudności w nauce.
2.Dostosowanie wymagań do możliwości indywidualnych uczniów.
3.Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.
4.Tworzenie zespołów wsparcia.
5. Budowanie motywacji do nauki.
6.Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
7.Wdrażanie do aktywnych form spędzania wolnego czasu. |
Współpraca z PPP
Zajęcia pozalekcyjne |
Pedagogizacja rodziców i nauczycieli |
1. Przekazywanie rodzicom wiedzy na temat przyczyn i istoty
niepowodzeń dydaktycznych - wskazówki do pracy w domu z
dzieckiem. |
Organizowanie szkoleń dla uczniów, rodziców i nauczycieli. |
Opieka zdrowotna i pomoc socjalna |
1. Organizowanie bezpłatnych obiadów w stołówce szkolnej .
2.Stypendia szkolne
3.Opieka po lekcjach w świetlicy szkolnej.
4.Badania kontrolne prowadzone przez pielęgniarkę szkolną.
5.Troska o higienę osobistą dzieci.
6.Organizowanie akcji charytatywnych na terenie szkoły
7.Propagowanie zdrowej żywności w sklepiku szkolnym.
|
Współpraca z MGOPS
Nauczyciele świetlicy szkolnej
Praca pielęgniarki szkolnej
Szkolny Klub Wolontariatu
Działalność sklepiku szkolnego
|
Badania, diagnoza i analiza rozmiarów niedostosowania
społecznego uczniów |
1. Opracowanie i przeprowadzenie badań ankietowych wśród
uczniów, rodziców i nauczycieli |
Kwestionariusz ankiety, pedagog szkolny
|
Współpraca z instytucjami i stowarzyszeniami |
1. Współpraca z : PPP w Lubaczowie, OSP w Narolu, GKRPA w
Narolu, Posterunkiem Policji w Narolu, MGOPS w Narolu, GOK w
Narolu, ŚDS w Lipsku, Miejską Biblioteką w Narolu, Sądem
Rodzinnym w Lubaczowie, Klubem Sportowym "MKS ROZTOCZE" w
Narolu, Szkołą Młodego Piłkarza W Narolu |
Wg potrzeb |
VIII. Ewaluacja
W ustaleniu czy realizowany program przynosi oczekiwane efekty,
niezbędna jest jego ewaluacja. Należy więc kontrolować zarówno przebieg
procesu, jak i osiągnięte wyniki. W tym celu na początku roku szkolnego
i w trakcie jego trwania należy przeprowadzić wśród uczniów, rodziców i
nauczycieli ankiety. Proces powinien być kontrolowany przez bieżące
monitorowanie, a uzyskane informacje wykorzystywane do modyfikacji
samego programu (jeżeli wystąpi taka potrzeba). Ewaluację wyników
należy przeprowadzić pod koniec każdego roku szkolnego i
opracować wnioski do pracy na następny rok szkolny.
·
Narzędzia ewaluacji:
·
Sprawozdania wychowawców z realizacji
Programów Wychowawczo-Profilaktycznych klas;
·
Ankieta skierowana do uczniów, dotycząca ich postaw i zainteresowań;
·
Ankieta skierowana do rodziców,
dotycząca osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych dziecka, ze wskazaniem
kierunku działań do dalszej pracy oraz kwestionariusz ankiety
pozwalający stworzyć sylwetkę absolwenta naszej szkoły;
·
Ankieta skierowana do nauczycieli,
której celem będzie uzyskanie informacji na temat realizacji Programu
Wychowawczo-Profilaktycznego
i
ewentualnej jej modyfikacji.
·
Analiza trudności wychowawczych, problemów szkolno-środowiskowych i
profilaktycznych przeprowadzona przez pedagoga szkolnego na podstawie
danych zebranych od nauczycieli, wychowawców klas , rodziców i uczniów.
·
Analiza dokumentów;
·
Obserwacje;
·
Wywiady z uczniami, rodzicami i nauczycielami;
IX. Ustalenia końcowe
Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły
odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły.
Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.
Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele
zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Św. Brata
Alberta w Narolu na lata 2017-2022 jest otwarty, może być modyfikowany
w trakcie realizacji. Program ten podlega monitorowaniu i ewaluacji.
W każdym roku szkolnym we wrześniu zostanie opracowany dokument pt.
Założenia do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły wraz z
harmonogramem działań zaplanowanych na dany rok szkolny w formie
odrębnego załącznika i dołączony do Programu.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny opracował zespół nauczycieli w
składzie:
Maria
Woś- przewodnicząca zespołu
Roman
Cichowski- pedagog
Joanna
Gmiterek - nauczyciel świetlicy
Magdalena Dzida - nauczyciel wychowawca
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Św. Brata
Alberta w Narolu przyjęto uchwałą Rady Rodziców NR1/2017/2018 w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną w dniu 21.09.2017r.