|
.....::::: GALERIA FOTO :::::.....
Rozdział 3a
Awans zawodowy nauczycieli
Art. 9a. 1. Ustala się stopnie awansu zawodowego nauczycieli:
1) nauczyciel stażysta;
2) nauczyciel kontraktowy;
3) nauczyciel mianowany;
4) nauczyciel dyplomowany.
2. Osoba nieposiadająca stopnia awansu zawodowego z dniem nawiązania
stosunku pracy w szkole uzyskuje stopień nauczyciela stażysty, z
zastrzeżeniem ust. 3.
3. Nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem
pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres
pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy
w szkole stopień nauczyciela kontraktowego, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Nauczyciele akademiccy, posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się
co najmniej 3-letnim okresem pracy w szkole wyższej, z dniem nawiązania
stosunku pracy w zakładzie kształcenia nauczycieli uzyskują stopień
nauczyciela mianowanego.
Art. 9b. 1. Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu
zawodowego jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9
ust. 1 pkt 1 i ust. 1a-3, odbycie stażu, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1-3,
zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, o której mowa w
art. 9c ust. 6, oraz:
1) w przypadku nauczyciela stażysty - uzyskanie akceptacji komisji
kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie;
2) w przypadku nauczyciela kontraktowego - zdanie egzaminu przed komisją
egzaminacyjną;
3) w przypadku nauczyciela mianowanego - uzyskanie akceptacji komisji
kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i
przeprowadzonej rozmowie.
2. Komisje kwalifikacyjne lub egzaminacyjne, o których mowa w ust. 1,
przeprowadzają odpowiednio postępowania kwalifikacyjne lub egzaminacyjne na
wniosek nauczyciela skierowany odpowiednio do dyrektora szkoły lub
właściwego organu, o którym mowa w ust. 4 pkt 2-4.
3. Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie odpowiednio postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do dnia 30 czerwca danego roku,
właściwy organ, o którym mowa w ust. 4, wydaje decyzję o nadaniu lub o
odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31 sierpnia
danego roku.
3a. Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie odpowiednio postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do dnia 31 października danego roku,
właściwy organ, o którym mowa w ust. 4, wydaje decyzję o nadaniu lub o
odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31 grudnia
danego roku.
4. Nauczycielom spełniającym warunki, o których mowa w ust. 1, oraz
nauczycielom zatrudnionym w trybie art. 9a ust. 3 lub 4, w drodze decyzji
administracyjnej, stopień awansu zawodowego nadaje:
1) nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego - dyrektor
szkoły;
2) nauczycielowi kontraktowemu stopień nauczyciela mianowanego - organ
prowadzący szkołę;
3) nauczycielowi mianowanemu stopień nauczyciela dyplomowanego - organ
sprawujący nadzór pedagogiczny;
4) nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz art. 9e ust. 3,
odpowiedni stopień - właściwy minister.
5. Akt nadania stopnia awansu zawodowego zawiera w szczególności: nazwę
komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej, numer i datę wydania
zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu, stopień awansu
zawodowego, a także informację o poziomie wykształcenia nauczyciela. W
przypadku uzyskania stopnia awansu zawodowego z mocy prawa albo w sposób
określony w art. 9a ust. 3 lub 4 akt nadania stopnia awansu zawodowego nie
zawiera odpowiednio nazwy komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej, numeru
i daty wydania zaświadczenia o akceptacji lub zdaniu egzaminu.
6. W przypadku niespełnienia przez nauczyciela warunków, o których mowa w
ust. 1, dyrektor szkoły lub właściwy organ, o którym mowa w ust. 4 pkt 2-4,
odmawia nauczycielowi, w drodze decyzji administracyjnej, nadania stopnia
awansu zawodowego.
7. Organami wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania
administracyjnego w sprawach, o których mowa w ust. 4 pkt 1-3 oraz ust. 6,
są odpowiednio:
1) w stosunku do dyrektora szkoły - organ prowadzący szkołę;
2) w stosunku do organu prowadzącego szkołę - organ sprawujący nadzór
pedagogiczny;
3) w stosunku do organu sprawującego nadzór pedagogiczny - właściwy
minister.
Art. 9c. 1. Staż, z zastrzeżeniem ust. 2, trwa w przypadku ubiegania się o
awans na stopień:
1) nauczyciela kontraktowego - 9 miesięcy;
2) nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego - 2 lata i 9
miesięcy.
2. Nauczyciel kontraktowy lub nauczyciel mianowany posiadający co najmniej
stopień naukowy doktora może ubiegać się o uzyskanie kolejnego stopnia
awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego rok i 9 miesięcy. Dyrektor
szkoły może nauczycielowi kontraktowemu, który uzyskał awans w sposób
określony w art. 9a ust. 3 i ubiega się o uzyskanie stopnia nauczyciela
mianowanego, skrócić staż do roku i 9 miesięcy.
3. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego
zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania, o których
mowa w art. 9g ust. 10. Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi
szkoły sprawozdanie z realizacji tego planu.
3a. Nauczycielowi mianowanemu, ubiegającemu się o awans na stopień
nauczyciela dyplomowanego, za spełnienie odpowiednich wymagań, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9g ust. 10, uznaje się także
jego odpowiedni dorobek zawodowy ze szczególnym uwzględnieniem okresu od
dnia uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
4. Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż
dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych
opiekuna, z zastrzeżeniem że:
1) w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2
pkt 2, opiekunem nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego może być
również nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze;
2) w rodzinnej placówce opiekuńczo-wychowawczej opiekunem nauczyciela
stażysty i nauczyciela kontraktowego może być również nauczyciel mianowany
lub dyplomowany zatrudniony w publicznym ośrodku adopcyjno-opiekuńczym,
wskazany przez organ nadzoru w porozumieniu z organem prowadzącym.
5. Zadaniem opiekuna stażu, o którym mowa w ust. 4, jest udzielanie
nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie
stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny
dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
6. Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, w terminie
nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, o którym mowa w ust.
3, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela,
dyrektor szkoły.
1) w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego - po
zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po
zasięgnięciu opinii rady rodziców;
2) w przypadku nauczyciela mianowanego - po zasięgnięciu opinii rady
rodziców.
7. Rada rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia
otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego
nauczyciela. Nieprzedstawienie opinii rady rodziców nie wstrzymuje
postępowania, o którym mowa w ust. 6.
8. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna.
Ocena sporządzana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o
możliwości wniesienia odwołania.
9. Od oceny dorobku zawodowego nauczycielowi służy odwołanie do organu
sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołanie w terminie 21 dni.
Ocena dorobku zawodowego nauczyciela ustalona przez organ sprawujący nadzór
pedagogiczny jest ostateczna.
10. W przypadku niedotrzymania przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny
terminu rozpatrzenia odwołania, o którym mowa w ust. 9, nauczyciel jest
dopuszczony odpowiednio do rozmowy kwalifikacyjnej, o której mowa w art. 9b
ust. 1 pkt 1, egzaminu, o którym mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2, lub może się
ubiegać o akceptację komisji, o której mowa w art. 9b ust. 1 pkt 3.
11. W przypadku gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela jest
negatywna, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, na wniosek
nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, jednego dodatkowego stażu w
wymiarze 9 miesięcy.
Art. 9d. 1. Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie
później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek
skierowany do dyrektora szkoły, z tym że nauczyciel stażysta rozpoczyna staż
bez złożenia wniosku.
2. W przypadku nawiązania stosunku pracy po upływie terminu, o którym mowa w
ust. 1, nauczyciel nie rozpoczyna stażu do końca tego roku szkolnego.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do dodatkowego stażu, o którym
mowa w art. 9c ust. 11 i art. 9g ust. 8.
4. Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela
mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat, a nauczyciel
mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po
przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego
stopnia awansu zawodowego.
5. W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej
niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia
pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy, trwającej nieprzerwanie
dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności.
W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel obowiązany jest do
ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
6. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany mogą przerwać staż na swój
wniosek w każdym czasie. W przypadku ponownego rozpoczęcia stażu odbywają
staż w pełnym wymiarze.
7. Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie
odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku
uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Nauczyciel
mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w
okresie 3 lat od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za
okres stażu. W przypadku niedotrzymania terminów złożenia wniosków
nauczyciele ci obowiązani są do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
8. Dyrektor szkoły corocznie, w arkuszu organizacyjnym szkoły, o którym mowa
w odrębnych przepisach, podaje liczbę nauczycieli, w podziale na stopnie
awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub
egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy dany arkusz organizacyjny,
oraz wskazuje terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych
postępowań.
9. Nauczyciele skierowani do pracy za granicą w celu wspomagania nauczania
języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych
przedmiotów nauczanych w języku polskim w środowiskach polonijnych po
powrocie do pracy w polskiej szkole mogą złożyć wniosek o podjęcie
odpowiednio postępowania egzaminacyjnego o awans na stopień nauczyciela
mianowanego lub postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela
dyplomowanego po odbyciu stażu w wymiarze rok i 9 miesięcy.
Art. 9e. 1. Dyrektor szkoły posiadający na tym stanowisku nieprzerwany okres
pracy wynoszący co najmniej 3 lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego
co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2 lata oraz legitymujący się
wyróżniającą oceną pracy, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania
kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie 4
lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku
nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3
lat.
2. Nauczyciel mianowany, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1, zatrudniony na
stanowisku, na którym wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, posiadający
nieprzerwany okres pracy na tym stanowisku co najmniej 3 lata, a w przypadku
nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2
lata, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans
na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie 4 lat od dnia nadania
stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co
najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3 lat.
3. Nauczyciel urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na
podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3, posiadający
okres urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy trwający
nieprzerwanie co najmniej 3 lata, może odpowiednio złożyć wniosek o podjęcie
postępowania egzaminacyjnego o awans na stopień nauczyciela mianowanego lub
wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień
nauczyciela dyplomowanego odpowiednio po upływie 5 lat od dnia nadania
stopnia nauczyciela kontraktowego i po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia
nauczyciela mianowanego.
4. Nauczyciele, którzy w danym roku szkolnym przestali zajmować stanowisko
dyrektora szkoły, przestali być zatrudnieni na stanowisku, na którym
wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, oraz nauczyciele mianowani, pełniący
z wyboru funkcje związkowe, którzy przestali w danym roku szkolnym korzystać
z urlopu lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, mogą złożyć wniosek o
podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego
po odbyciu stażu w wymiarze rok i 9 miesięcy, o ile staż rozpoczęli z dniem
1 września roku szkolnego następującego bezpośrednio po tym roku szkolnym.
5. Jeżeli w okresie stażu nauczycielowi powierzono stanowisko dyrektora
szkoły, zatrudniono go na stanowisku, na którym wymagane są kwalifikacje
pedagogiczne, urlopowano go lub zwolniono z obowiązku świadczenia pracy, do
nieprzerwanego okresu, o którym mowa w ust. 1-3, zalicza się okres odbytego
stażu.
Art. 9f. 1. Nauczycielowi, który w trakcie pracy zawodowej uzyskał wyższy
poziom wykształcenia niż określony w akcie nadania stopnia awansu
zawodowego, dyrektor szkoły lub określony organ, o którym mowa w art. 9b
ust. 4 pkt 2-4, wydaje na wniosek nauczyciela nowy akt nadania odpowiedniego
stopnia awansu zawodowego, uwzględniający uzyskany poziom wykształcenia.
2. Nauczycielowi kontraktowemu i nauczycielowi mianowanemu, którzy w okresie
trwania stażu zmienili miejsce zatrudnienia, do stażu, o którym mowa w art.
9c ust. 1 pkt 2, zalicza się okres dotychczas odbytego stażu, jeżeli podjęli
zatrudnienie w szkole nie później niż 3 miesiące po ustaniu poprzedniego
stosunku pracy i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymali pozytywną
ocenę dorobku zawodowego.
3. Ocenę, o której mowa w ust. 2, uwzględnia się przy dokonywaniu oceny
dorobku zawodowego nauczyciela za okres całego stażu.
Art. 9g. 1. Komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans
na stopień nauczyciela kontraktowego powołuje dyrektor szkoły. W skład
komisji wchodzą:
1) dyrektor (wicedyrektor), jako jej przewodniczący;
2) przewodniczący zespołu przedmiotowego (wychowawczego), a jeżeli zespół
taki nie został w tej szkole powołany - nauczyciel mianowany lub dyplomowany
zatrudniony w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, o
których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, w których nie są zatrudnieni nauczyciele
mianowani lub dyplomowani - nauczyciel kontraktowy;
3) opiekun stażu.
2. Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień
nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący szkołę. W skład komisji
wchodzą:
1) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący;
2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) dyrektor szkoły;
4) dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania.
3. Komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na
stopień nauczyciela dyplomowanego powołuje organ sprawujący nadzór
pedagogiczny. W skład komisji wchodzą:
1) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, jako jej
przewodniczący, a w przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 9e ust. 1 -
także przedstawiciel organu prowadzącego szkołę;
2) dyrektor szkoły, z wyjątkiem przypadku gdy o awans ubiega się dyrektor
szkoły;
3) trzej eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania.
4. W pracach komisji, o których mowa w ust. 1-3, o ile nie wchodzi w ich
skład, może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel
organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
5. Na wniosek nauczyciela w skład komisji, o których mowa w ust. 1-3,
wchodzi przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego.
5a. Przedstawiciela związku zawodowego wskazuje właściwy organ statutowy
związku.
6. Komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli mianowanych, o których mowa w art.
9e ust. 2, ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego
powołuje w przypadku nauczycieli zatrudnionych w:
1) urzędzie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, kuratoriach
oświaty, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach
egzaminacyjnych - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania;
2) urzędzie ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego i w specjalistycznej jednostce nadzoru - minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
3) organach sprawujących nadzór pedagogiczny nad zakładami poprawczymi,
schroniskami dla nieletnich, szkołami przy zakładach karnych oraz rodzinnymi
ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi - Minister Sprawiedliwości;
4) urzędzie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego i
urzędach wojewódzkich - minister właściwy do spraw zabezpieczenia
społecznego.
6a. W skład komisji kwalifikacyjnej, o której mowa w ust. 6, wchodzą:
1) przedstawiciel właściwego ministra;
2) kierownik jednostki, w której jest zatrudniony nauczyciel ubiegający się
o awans, lub jego przedstawiciel, z wyjątkiem przypadku ubiegania się o
awans przez kierownika jednostki;
3) trzej eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania.
Przepisy ust. 5 i 5a stosuje się odpowiednio.
7. Komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną dla nauczycieli, o których mowa
w art. 9e ust. 3, ubiegających się o awans na stopień nauczyciela
mianowanego lub nauczyciela dyplomowanego powołuje minister właściwy do
spraw oświaty i wychowania.
7a. W skład komisji, o której mowa w ust. 7, wchodzą:
1) przedstawiciel właściwego ministra;
2) dyrektor szkoły, z której nauczyciel został urlopowany lub zwolniony z
obowiązku świadczenia pracy;
3) trzej eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do
spraw oświaty i wychowania.
Przepisy ust. 5 i 5a stosuje się odpowiednio.
8. Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji lub nie zdał egzaminu
odpowiednio przed komisjami, o których mowa w ust. 1-3, może ponownie złożyć
wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego po
odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego
stażu w wymiarze 9 miesięcy, z tym że:
1) nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy mogą przystąpić ponownie
odpowiednio do rozmowy z komisją kwalifikacyjną lub do egzaminu przed
komisją egzaminacyjną tylko jeden raz w danej szkole;
2) nauczyciel mianowany w przypadku powtórnego nieuzyskania akceptacji przed
kolejnym ubieganiem się o uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej jest
obowiązany do odbycia stażu w wymiarze określonym w art. 9c ust. 1 pkt 2.
8a. Nauczyciele, o których mowa w art. 9e ust. 1-3, którzy nie uzyskali
akceptacji lub nie zdali egzaminu, mogą ponownie złożyć wniosek o podjęcie
postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego po upływie roku.
9. Komisja kwalifikacyjna lub egzaminacyjna wydaje nauczycielowi
zaświadczenie odpowiednio o akceptacji lub zdaniu egzaminu. Rejestr wydanych
zaświadczeń prowadzi odpowiednio dyrektor szkoły lub organ, który powołał
komisję.
10. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, Ministrem Obrony
Narodowej i Ministrem Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia:
1) sposób odbywania stażu,
2) rodzaj dokumentacji załączanej do wniosku o podjęcie postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego,
3) zakres wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego,
4) tryb działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych,
5) wzory zaświadczeń o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu oraz wzory
aktów nadania stopni awansu zawodowego
- uwzględniając potrzebę stopniowania i różnicowania wymagań stawianych
nauczycielom na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz potrzebę
prawidłowego przeprowadzania postępowań kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych.
11. Listę ekspertów prowadzi minister właściwy do spraw oświaty i
wychowania.
11a. Na listę ekspertów może być wpisana osoba, która:
1) posiada co najmniej wyższe wykształcenie magisterskie;
2) jest nauczycielem dyplomowanym;
3) przepracowała po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego co najmniej
3 lata i w tym czasie ukończyła z wynikiem pozytywnym szkolenie dla
kandydatów na ekspertów organizowane przez publiczną placówkę doskonalenia
nauczycieli, o której mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b ustawy o systemie
oświaty;
4) posiada co najmniej 10-letni staż pracy pedagogicznej, psychologicznej,
naukowo-dydaktycznej albo artystycznej;
5) spełnia jeden z następujących warunków:
a) jest nauczycielem akademickim zatrudnionym w szkole wyższej, kształcącym
nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych, o których mowa
w art. 1 ust. 1 i 1a,
b) jest nauczycielem zatrudnionym w przedszkolu, szkole, placówce lub innej
jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 1,
c) jest konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej,
d) jest wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem zatrudnionym w publicznej
placówce opiekuńczo-wychowawczej lub publicznym ośrodku
adopcyjno-opiekuńczym;
6) spełnia warunki, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1-4;
7) nie była karana karą dyscyplinarną;
8) uzyskała rekomendację, zawierającą opis dorobku zawodowego nauczyciela
lub nauczyciela akademickiego, wydaną przez instytucję lub stowarzyszenie
działające w systemie oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki lub
na ich rzecz albo nauczycielski związek zawodowy, a w przypadku nauczycieli
zatrudnionych w publicznych placówkach opiekuńczo-wychowawczych i ośrodkach
adopcyjno-opiekuńczych - pisemną opinię wraz z uzasadnieniem wystawioną
przez instytucję lub stowarzyszenie działające w systemie pomocy społecznej
albo nauczycielski związek zawodowy.
11b. W przypadku osoby spełniającej warunek, o którym mowa w ust. 11a pkt 5
lit. c, lub warunek, o którym mowa w ust. 11a pkt 5 lit. d, wpis na listę
ekspertów następuje odpowiednio po akceptacji ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego.
11c. Skreślenie z listy ekspertów następuje:
1) na wniosek eksperta;
2) na umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub
kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadku:
a) dwukrotnego nieusprawiedliwionego nieuczestniczenia w pracach komisji
egzaminacyjnej lub kwalifikacyjnej, w skład której ekspert został powołany,
b) nieprzestrzegania przepisów dotyczących postępowania egzaminacyjnego lub
kwalifikacyjnego;
3) w razie niespełniania warunków, o których mowa w ust. 11a pkt 5 i 6;
4) w razie prawomocnego ukarania karą dyscyplinarną;
5) w razie dokonania wpisu z naruszeniem prawa.
11d. Wpis na listę ekspertów, odmowa wpisu oraz skreślenie z listy następuje
w drodze decyzji administracyjnej ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania.
12. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, Ministrem Obrony
Narodowej i Ministrem Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, ramowy
program szkolenia kandydatów na ekspertów, sposób prowadzenia listy
ekspertów, tryb wpisywania i skreślania ekspertów z listy, uwzględniając w
szczególności podstawowe treści programowe szkolenia i minimalny wymiar
godzin szkolenia, a także dokumenty wymagane od osób ubiegających się o wpis
na listę ekspertów oraz zakres danych objętych wpisem na listę.
Art. 9h. 1. Nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie
nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez:
1) dyrektorów szkół, organy prowadzące szkoły oraz komisje, o których mowa w
art. 9g ust. 1 i 2 - sprawuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
2) organy sprawujące nadzór pedagogiczny oraz komisje, o których mowa w art.
9g ust. 3, 6a i 7a - sprawuje właściwy minister.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, podjęte z naruszeniem przepisów
ustawy, przepisów o kwalifikacjach nauczycieli lub przepisów wydanych na
podstawie art. 9g ust. 10 są nieważne. Nieważność czynności stwierdza, w
drodze decyzji administracyjnej, odpowiednio organ sprawujący nadzór
pedagogiczny lub właściwy minister.
Art. 9i. 1. Nauczycielowi dyplomowanemu, posiadającemu co najmniej 20-letni
okres pracy w zawodzie nauczyciela, w tym co najmniej 10-letni okres pracy
jako nauczyciel dyplomowany, oraz znaczący i uznany dorobek zawodowy, na
wniosek Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty może być nadany przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania tytuł honorowy profesora oświaty.
2. Wnioski do Kapituły o nadanie tytułu honorowego profesora oświaty składa
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w porozumieniu z
właściwymi ministrami, w drodze rozporządzenia, sposób powoływania Kapituły,
o której mowa w ust. 1, tryb jej pracy, kryteria oceny dorobku zawodowego
nauczycieli oraz tryb składania wniosków o nadanie tytułu honorowego
profesora oświaty.
.
|
|